24 ترفند مدیریتی در برابر کارکنان – اخلاق اداری(3)

به قسمت سوم مقاله‌ی اخلاق اداری رسیدیم. در قسمت‌های پیشین در مورد چیستی و لزوم اجرای اخلاق اداری، نحوه‌ی برخورد کارفرما با ارباب رجوع و راهکار‌های موثر درخصوص تعامل با همکارمان صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم درخصوص رفتار مدیران در برابر کارمندان بپردازیم.

مدیریت کاری است هنرمندانه و آنقدر ظریفانه باید انجام گیرد که رسیدن به هدف سازمان را به‌مراتب راحت‌‌تر کند. درواقع مدیر باید بداند که چه کارهایی مسیر سازمان را هموار  و چه کارهایی سدی در برابر اهداف سازمان است. یکی از مهم‌ترین هنرهای مدیریتی، رویارویی و تعامل در برابر کارمندان است. کارمندان موتورهای پیشرو  و محرک هر سازمان هستند ک با مدیریت و نحوه روابط موثر مدیر می‌توانند نتایج مطلوبی را برای سازمان به ارمغان آوردند. در این مقاله به بایدها و نبایدهای مدیر در برابر کارمندان پرداخته‌ایم:

بایدها

  • به‌کار گیری نیروهای متعهد، متخصص و شایسته در بخش‌های مختلف اداره جهت پیشبرد سریع امور
  • عدالت و انصاف در برخورد با زیردستان
  • واگذاری اختیارات و استقلال در انجام وظایف شغلی و سازمانی
  • افزایش توانمندی‌های کارکنان از طریق انتقال تجربه‌ها و آموزش
  • ایجاد انگیزه، میل و علاقه در کارکنان برای انجام وظایف شغلی و سازمانی
  • تشویق و تنبیه به موقع کارکنان
  • حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت کارکنان در امور
  • حضور مدیر دستگاه در بین همکاران به منظور رسیدگی به امور آن‌ها
  • تقویت حس همکاری، تعاون و مشارکت در بین کارکنان
  • برنامه‌ریزی برای گسترش روحیه ابتکار ، خلاقیت و نوآوری کارکنان
  • تقدیر از نیروهای مبتکر، خلاق، فعال و وظیفه‌شناس دستگاه و حمایت جدی از آنان
  • ترویج روحیه مردم‌داری و نهادینه نمودن اخلاق اسلامی در بین کارکنان
  • کنترل و ارزشیابی دقیق کارکنان و ارائه بازخورد مناسب برای اصلاح و بهبود
  • فراهم نمودن شرایط رشد و تعالی کارکنان در ابعاد مختف
  • حمایت و پشتیبانی جدی از همکاران برای رفع مشکلاتشان

نبایدها

  • تجسس در امور شخصی کارکنان
  • پیش‌داوری و قضاوت یکطرفه نسبت به پرسنل
  • استبداد، تکبر، تحقیر و استهزا، تبعیض، بی احترامی و خشونت در برخورد با زیر دستان
  • انتصاب ناشایسته اقوام، نزدیکان و دوستان فاقدصلاحیت
  • عدم‌نظارت مسئولان بر واحدهای تحت‌نظر خود
  • وعده‌های پوچ و غیرقابل انجام به کارکنان
  • کتمان اطلاعات مورد نیاز شغلی کارکنان
  • نتیجه تلاش و کار زیر دستان را به خود نسبت دادن
  • به کار گیری کارکنان مجموعه تحت‌مدیریت جهت انجام امور شخصی و غیر اداری

جدیدترین مقالات

استخدام خبرنگار فرهنگی

استخدام خبرنگار فرهنگی یکی از خبرگزاری‌های معتبر کشور برای میز فرهنگی خبرگزاری، نیازمند خبرنگار است. بنابراین از میان علاقه‌مندان به حوزه خبر و رسانه اقدام

استخدام کارشناس نوآوری

فرصت استخدام در موسسه توسعه کسب‌وکار رویش کوثر زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر فرصت استخدام در موسسه توسعه کسب‌وکار رویش کوثر زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر در

ارتباط با سازمان(B2B)

ارتباط با سازمان(B2B) درباره شرکت مرکز توسعه و کارآموزی کاربن کاربن با هدف توسعه فرایندهای سازمانی در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی فعالیت خود