چگونه در فضای کار محبوب شویم؟ رفتارهای سازمانی مناسب را بشناسید (1)

رفتار سازمانی

   هر محیط کار شرایط خاصی برای استخدام افراد جدید دارد. اما ویژگی مشترک تمام محیط‌های کاری، نحوه‌ برخورد در محیط کار و رفتار کارکنان است که یکی از پارامترهای مهم استخدام است.

   کارفرمایان برای استخدام کارکنان جدید، علاوه بر مهارت‌ها و توانایی‌های افراد، تعهدات کاری و شخصیت آن‌ها را مدنظر دارند. بنابراین اگر در حال کارآموزی در محیطی جدید هستید، سعی کنید با ایجاد احساسی خوب در کارفرمایتان، او را تحت تأثیر قرار داده و به مرورر این روند را افزایش دهید تا در نهایت در محل کار به عنوان فردی خوش‌نام شناخته شوید.

   اگر می‌خواهید کار جدیدی را شروع کنید، این مقاله نکاتی را به شما پیشنهاد می‌کند که با رعایت آن‌ها، بهتر می‌توانید در کار جدیدتان به موفقیت برسید. این مقاله شامل سه بخش است که در این شماره به بخش اول یعنی رفتارهای عمومی در محل کار می‌پردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

1- وقت‌شناس باشید

  

    به موقع در محل کار خود حاضر شوید. این نشان‌دهنده وقت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری شماست.  اگر 10 تا 15 دقیقه زودتر در محل کار حاضر شوید، می‌توانید آمادگی لازم را برای شروع کسب کنید. برای مثال می‌توانید سر و وضع خودتان را مرتب کنید.

     اگر با مکان محل کارتان آشنایی ندارید و برای رفت‌وآمد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید؛ بهتر است قبل از دوره کارآموزی به محل بروید و زمان رسیدن به محل را ارزیابی کنید.

      بیشتر از ساعت اداری در محل کار نمانید، مگر این‌که کارفرما از شما بخواهد. زیرا این‌ تصور در مارفما شکل می‌گیرد که شما توانایی مدیریت زمان را ندارید. بهتر است به موقع سر کار حاضر و به موقع آن‌جا را ترک کنید و در هر حالتی با کارفرما هماهنگ باشید. بدین شکل او تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

2- به دقت به حرف‌های کارفرما گوش دهید

   کسی از کارآموز جدید انتظار کار به اندازه کارکنان قدیمی ندارد. پس در مورد اشتباه‌های خود نگران نباشید و فکر نکنید که اگر روز اول کار، با دردسر روبه‌رو شده‌اید، در آینده نیز وضع به همین منوال خواهد بود. روی یادگیری بیشتر تمرکز و نکته‌ها و مواد مهم را با دقت گوش کنید.

   هنگامی که کارفرما در حال صحبت است، به دقت به نکته‌ها گوش داده و یادداشت بردارید؛ تا مجبور نشوید دوباره سئوال کنید. و اشتباهی را دوبار تکرار نکنید!

3- از سئوال کردن خجالت نکشید

   بسیاری از کارآموزان جدید، بیش از اندازه کم‌رو هستند و وقتی به مشکلی بر می‌خورند ، آن را مطرح نمی‌کنند. درصورت نیاز به کمک، حتما کسی را صدا بزنید. درخواست کمک از دیگران (یا کارفرما) به‌ویژه در اولین روز کاری، اصلا خجالت ندارد. اگر بپرسید، کارتان را درست و با اطمینان انجام می‌دهید. همینطور اگر مطرح کردن مستقیم سئوالتان با کارفرما سخت است، آن را با تسهیلگرتان در میان بگذارید.

4- تلاش کنید رویدادهای آینده و ترتیب وقوع آنها را پیش‌بینی کنید

   نحوه‌ی انجام کارها، اولویت‌ها و ترتیب انجام آن‌ها در هر محیط کار با محیط کار دیگر فرق می‌کند. برای همین مدتی طول می‌کشد تا با این روند آشنا شوید. پس سعی‌تان این باشد که وضعیت موجود را به درستی تجزیه‌وتحلیل کنید تا توانایی پیش‌بینی رویدادهای محل کارتان را کسب کنید.

  

    برخی مشاغل، محیط کار به گونه‌ای است که می‌توانید در محیط بگردید و کار دیگران را مشاهده کنید. برخی دیگر از مشاغل باید با روند کاری آن‌ها آشنا شوید، و بهتر است که با سئوال کردن از کارفرما و همکاران این روند را بفهمید.

5- محل کارتان را تمیز و مرتب نگه دارید

   اگر می‌توانید در روز اول کار جایی را مرتب یا تمیز کنید، این کار را بدون این‌که از شما خواسته شود انجام دهید. میز کاریتان را همیشه با بهترین دسته‌بندی و چیدمان مرتب کنید. این موضوع به رفتار و نحوه‌ی برخورد شما در محیط کار برمی‌گردد و به استعداد یا کارتان ربطی ندارد. شما می‌توانید با به‌کارگیری ترکیبی از مهارت‌ها و شخصیت خود، در محل کارتان مفید واقع شوید.

 

    نیازی نیست که مانند همکاران خود کار کنید و خودتان را با آن‌ها مقایسه کنید. معمولا کمی طول می‌کشد تا افراد شخص جدیدی را در محل کار و در جمع خودشان بپذیرند. بنابراین به همکاران خود زمان بدهید تا شخصیت شما را بشناسند، نه اینکه شما رفتارتان را مطابق سلیقه‌ی آنها تغییر دهید

جدیدترین مقالات

کارشناس امور ساختارها

کارشناس امور ساختارها درباره شرکت سازمان اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۷۹، از ادغام «سازمان امور اداری و استخدامی کشور» با «سازمان برنامه و

استخدام سیاست‌پژوه

استخدام سیاست‌پژوه در اندیشکده اقتصاد دانش‌بنیان حوزه‌های فعالیت سیاست‌پژوه علمافزایش ارتباط صنعت و دانشگاهنوآوریحوزه‌های مرتبط با چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها و رشد نوآوری در