مهارت های نرم چیست؟
مهارت های نرم مهارت های پرکاربردی هستند که کارفرماهای هر حرفه ای به دنبال آن هستند!
چه مهماندار یک رستوران بین شهری در نزدیکی مرز باشید چه مدیر عامل یک شرکت بزرگ در پایتخت، مهارت های نرم شما به اندازه دانش فنی تان برای موفقیت شما تعیین کننده خواهد بود.
مدیریت زمان، ارتباط، کار گروهی، رهبری، نگرش باز و … . همه اینها مهارت های نرمی هستند که امروزه به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته اند و اینها فقط چند مورد از تعداد زیادی مهارت نرم هستند.
ممکن است از خود بپرسید که کدام مهارت برای حرفه شما مناسب تر هستند؟ و باید روی توسعه و تقویت کدام یک تمرکز کنید؟
دقیقاً همینجاست که این مقاله وارد عمل می شود!
مهارتهای نرم شامل ترکیبی از مهارتهای اجتماعی و ارتباطی، ویژگیهای شخصیتی، نگرشها، ذهنیتها و همچنین ویژگیهای اجتماعی و عاطفی است که در همه حرفهها مورد نیاز است.
اگر برای موقعیت شغلی درخواست میدهید باید بدانید در غربال افراد ایدهآل استفاده از ان بسیار کلیدی است . بهویژه زمانی که استخدامکنندگان در حال تصمیمگیری در میان متقاضیان با تجربه کاری و تحصیلی مشابه هستند.
مطالعات نیز این را تأیید می کند – 97٪ کارفرمایان می گویند که مهارت های نرم اگر مهم تر از مهارت های سخت و فنی نباشد قطعاً کم اهمیت تر نیست و بیش از نیمی از کارکنان جدید که در عرض 18 ماه شکست می خورند ،کمبود مهارت های نرم در رزومه شخصیتی شان به چشم می آید.
همانطور که قطعاً تا به این جای مطلب متوجه شده اید، دو نوع مهارت کلی وجود دارد: مهارت های سخت و مهارت های نرم.
مهارتهای سخت که به آنها تواناییهای قابل اندازهگیری نیز گفته میشود، از آشنایی با اکسل تا تسلط بر فتوشاپ را شامل می شود. همان مهارت هایی که از طریق گذراندن آموزش و گرفتن گواهینامه های پایان دوره و یا طبق تجربه کاری در محیطی مرتبط به دست می آیند.
مهارتهای نرم یا Soft Skillsکه به آن مهارتهای مردمی نیز میگویند، ترکیبی از مهارتهای اجتماعی و بین فردی، ویژگیهای شخصیتی و نگرشهای حرفهای است که همه مشاغل به آن نیاز دارند. مهارت های نرم می توانند ویژگی های شخصیتی باشند (مانند صبر) یا می توانند ویژگی هایی باشند که از طریق تجربیات زندگی به دست می آیند.(مانند ارتباطات)
معمولاً مهارتهای سخت و نرم را به شرح زیر در رزومه خود قرار می آورند:
از آن جایی که این مهارت ها به گونه ای هستند که ممکن است هرکس در وجود خود احساس کند، به این نکته توجه کنید که معمولاً استخدام کننده به رزومه شما اکتفا نمی کند و در مرحله مصاحبه سعی بر پی بردن به مهارت های واقعی شما را دارد. از این رو برای آوردن مهارت های نرم در رزومه بسیار دقت کنید و تا از مهارت خود مطمئن نشدید اقدام نکنید.
یک رزومه خوب مجموعه ای از مهارت های سخت و نرم را در خود دارد. شما می توانید در مقاله رزومه نویسی ما به صورت مفصل در این باره تحقیق کنید.
10 مهارت برتر سال 2022 که کارفرمایان دوست دارند:
مهارت های نرم (soft skills) می تواند چیزهای زیادی در مورد نحوه تعامل یک فرد در محل کار، نحوه واکنش او تحت فشار و بسیاری دیگر از مسائل مربوط به آنها را در اختیار کارفرما قرار دهد.
به این ترتیب، بسیاری از کارفرمایان برای استخدام کارمندان مهارت های ارتباطی متقاضی را اولویت بالاتری نسبت به مهارت های فنی قرار می دهند. اما کدام مهارتهای نرم واقعاً مهم هستند و کدامها کم اهمیت ترند؟
در سال 2022، بیشترین تقاضا برای این مهارت ها به شرح زیر است:
1. مدیریت زمان
مدیریت زمان، توانایی استفاده عاقلانه از زمان برای کار تا حد امکان بهینه است. برخی از مهارت های فرعی مرتبط با مدیریت زمان عبارتند از:
- مدیریت استرس
- سازماندهی
- اولویت بندی
- برنامه ریزی
- تعیین هدف
2. ارتباط
ارتباط، توانایی انتقال یا به اشتراک گذاری ایده ها و احساسات به طور موثر است و در میان مهارت های نرمی است که کارفرمایان در همه زمینه ها به آن نیاز دارند.
رایج ترین مهارت های ارتباطی عبارتند از:
- ارتباط کلامی
- ارتباط نوشتاری
- ارائه
- بازخورد سازنده
- گوش دادن فعال
3. تطبیق پذیری
تطبیق پذیری شما نشان می دهد که چقدر می توانید تغییرات را در آغوش بگیرید و با آن سازگار شوید.
شرکت ها و محیط های کاری دائما تغییر می کنند: اعضای جدید وارد می شوند، قدیمی ها می روند، شرکت ها خرید و فروش می شوند و غیره.
بنابراین، شما باید بتوانید با شرایط مختلف در محل کار خود سازگار شوید.
در اینجا چند مهارت مرتبط با تطبیق پذیری آورده شده است:
- خود مدیریتی
- خوش بینی
- آرامش
- تحلیل و بررسی
- خود انگیزشی
4. حل مسئله
توانایی حل تحلیلی و خلاقانه مشکلات، بدون توجه به شغل شما مفید خواهد بود.
به هر حال، هیچ شغلی در دنیا وجود ندارد که در آن هیچ مشکلی نداشته باشید. به همین دلیل است که همیشه تقاضای جذب حلّالِ خلاق از اهمیت بالایی برخوردار است.
اینها مهارت های مرتبط با حل مسئله هستند:
- تحلیل و بررسی
- استدلال منطقی
- مشاهده
- طوفان فکری
- تصمیم گیری
5. کار گروهی
کار تیمی هرگز به عنوان یک مهارت نرم از بین نمی رود. این مهارت به شما کمک می کند تا به طور موثر در یک گروه همکاری کنید و وظایف را پیش ببرید. نمونه هایی از مهارت های مرتبط با کار گروهی عبارتند از:
- مدیریت و حل تعارض
- همکاری
- هماهنگی
- تبادل ایده
- پادرمیانی
6. خلاقیت
ما عادت کردهایم خلاقیت را با رشتههایی مانند هنر یا طراحی مرتبط کنیم، اما خلاقیت یک اصطلاح گسترده است که شامل چندین مهارت فرعی از پرسش تا آزمایش است. به این ترتیب، هر حرفه ای می تواند به اندازه هنرمندان از مهارت های خلاقانه استفاده کند.
در اینجا چند نمونه از خلاقیت را لیست کرده ایم:
- خیال پردازی
- نقشه برداری ذهن
- نوآوری
- آزمایش
- سوال کردن
7. رهبری
رهبری به توانایی راهنمایی و آموزش اشاره دارد. صرف نظر از حرفه مربوطه، کارفرمایان به دو دلیل ترجیح می دهند متقاضیانی را استخدام کنند که نشان دهند پتانسیل رهبری دارند:
- کارکنانی که مهارت های رهبری دارند، ابتکار عمل بیشتری نشان می دهند و به احتمال زیاد خود را برای کمک به رشد شرکت سرمایه گذاری می کنند.
- این شرکت در نهایت می تواند کارمندانی را با نقش های رهبری قوی به پست های مدیریتی بهتر ارتقا دهد.
مهارت های مرتبط با رهبری عبارتند از:
- مهارتهای مدیریتی
- اعتبار
- مربیگری
- سخاوتمندی
- هوش فرهنگی
8. مهارت های بین فردی
مهارت های بین فردی همه چیز در مورد این است که چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنید، تمایل به روابط دارید و تأثیر مثبتی بر اطرافیان خود می گذارید.
- یکدلی
- شوخ طبعی
- شبکه سازی
- تحمل
- دیپلماسی
9. اخلاق کاری
ارزش دادن به کار و تلاش برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، مربوط به اخلاق اداری می شود. این یک مهارت نرم است که کارفرمایان به معنای واقعی کلمه در هر شغلی که برای آن درخواست می کنند از آن استقبال می کنند. برخی از مهارت های نرم مرتبط با اخلاق کاری عبارتند از:
- مسئولیت
- انضباط
- قابل اعتماد بودن
- تعهد
- حرفه ای گری
10. توجه به جزئیات
در اینجا نوع دیگری را معرفی می کنیم که هیچ کارفرمایی آن را رد نمی کند؛ توانایی دقت در جزئیات. توجه حتی به جزئیات جزئی چیزی است که کارمندان متعهد را از کسانی که فقط می خواهند کار را انجام دهند و به خانه بروند متمایز می کند.
برخی از مهارت های نرم مرتبط با توجه به جزئیات عبارتند از:
- برنامه ریزی
- درون نگری
- دقت
- سوال کردن
- مشاهده انتقادی
با توجه به مطالب گفته شده، بدیهی است توجه به این مهارت ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و علاوه بر آمادگی برای ورود و بهینه شدن فرایند شغلی، در زندگی شخصی فرد هم تأثیر به سزایی خواهد داشت.
بنابراین پیشنهاد می شود به صورت تخصصی و با توجه به علایق خود و میزان جذابیت هر کدام، شروع به مطالعه عمیق تر و تخصصی تر کنید تا بیش از پیش خود را مهیا ورود به بازار کار کرده باشید.
شما می توانید جدید ترین مقاله ما را در ادرس زیر مطالعه فرمایید:
چگونه در فضای کار محبوب شویم؟ رفتارهای سازمانی مناسب را بشناسید (1)