4 راهکار برای رسیدن به موفقیت کاری/ نگاهی به رفتار گروهی در کار رفتارهای مناسب سازمانی را بشناسید (3)

در مقاله‌های پیشین، مفصل در مورد رفتار عمومی و این‌که چگونه در فضای کاری محبوب و شناخته‌شده باشیم، صحبت کردیم. همینطور در  مورد رفتارهای مناسب در محیط کاری و عملکردی که منجر به پیشرفت ما در کارمان می‌شود نکاتی را مطرح کردیم. مقاله پیش‌رو درخصوص رفتار گروهی است. درواقع در این مقاله ‌قصد داریم عواملی که منجر به موفقیت در کار می‌شوند ر ا با توجه به نوع عملکردمان در گروه‌های کاری تشریح کنیم.


1- برای خودتان اهداف کاری بلندمدت تعیین کنید

شما دیگر در محیط کاری مشغول شدید و مراحل اولیه شروع کار خود را گذراندید. حالا با خود فکر کنید پنج یا ده سال آینده به کجا می‌خواهید برسید؟ شغلی که در حال حاضر دارید چگونه می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند؟ اهداف روشن و قابل دستیابی را در کار خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن‌ها بیشتر تلاش کنید. دانستن این‌که شغل‌تان چگونه می‌تواند با اهداف نهایی‌تان در زندگی ارتباط داشته باشد، به شما اعتمادبه‌نفس خواهد داد و می‌توانید با انگیزه‌ی زیاد به پیشرفت خودتان و شغل‌تان فکر کنید.

فهرستی از آن‌چه برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید تهیه کنید. کارهایی را که در حال حاضر انجام می‌دهید و می‌توانند به پیشبرد اهداف‌تان کمک کنند بنویسید.

به یاد داشته باشید که فقط به اهداف شخصی خودتان فکر نکنید. اهداف نهاییِ جایی که در آن کار می‌کنید نیز مهم هستند و در واقع باید آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

۲.  از همکاران خوب‌تان تمجید کنید

کارفرماها از کارکنانی که حامی همکاران‌شان هستند، قدردانی می‌کنند. هنگامی که سخت کار می‌کنید و سعی دارید که در پیشرفت محل کارتان سهمی داشته باشید، به نوعی مورد اعتماد کارفرمایتان خواهید بود. از این ویژگی برای کمک به همکارانی که قابل تحسین هستند و شایستگی پیشرفت دارند استفاده کنید.

اگر همکاران‌تان، همکار دیگری را مسخره یا از او انتقاد می‌کنند، با آن‌ها همراهی نکنید. به‌سادگی می‌توان علیه کسی یک گروه تشکیل داد، اما این کار سبب می‌شود تا محیط کار و فرهنگ کاریِ مسموم ایجاد شود. به هیچ عنوان در چنین فعالیت‌هایی شرکت نکنید.

اگر برای رسیدن به یک جایگاه در محل کارتان به هر کار ناشایستی دست بزنید، شاید در مدت کوتاهی به هدف خود دست یابید، اما در بلندمدت آن را از دست خواهید داد. به جای این‌که ارتباط نامناسبی با همکاران‌تان ایجاد کنید، اجازه دهید کارفرما، شخصا با ارزیابی کار و مهارت‌های شما، برای‌تان جایگاه مناسب‌تری را در نظر بگیرد.

 

 

۳. برای کاری که انجام می‌دهید مایه بگذارید

کارفرماها برای کارکنانی که با اشتیاق کارشان را انجام می‌دهند، ارزش زیادی قائل هستند. اگر به کاری که انجام می‌دهید علاقه دارید، قطعا آن را با شور و شوق انجام می‌دهید. اما اگر کاری را فقط به خاطر دستمزد انجام می‌دهید و علاقه‌ی چندانی به آن ندارید، ممکن است کمی مشکل باشد که با اشتیاق آن را انجام دهید. سعی کنید جوانب مثبتی از کارتان را پیدا کنید تا بتوانید شور و اشتیاق بیشتری از خود نشان دهید.

به امکاناتی که شغل‌تان برای شما فراهم می‌کند فکر کنید و ببینید کدام یک از نیازهای شما را برطرف می‌سازد. مثلا اگر به خاطر تأمین معاش خانواده کار می‌کنید یا با دستمزد آن هزینه تحصیلی‌تان را می‌پردازید، به یاد داشته باشید موفقیت در کارتان تأثیر مستقیمی بر آن‌ها دارد. با این فکر، مسلما شور و اشتیاق بیشتری برای کار خواهید داشت.

 

۴.  با همه با عزت و احترام رفتار کنید

اگر در محل کارتان، همکارانی هستند که برقراری ارتباط و تعامل با آن‌ها کمی دشوار است، با آن‌ها بدرفتاری نکنید. این کار ناخودآگاه بر فرصت‌های شغلی شما در محل کارتان تأثیر منفی می‌گذارد. به یاد داشته باشید که استخدام همکاران‌تان نیز مانند استخدام شما با دقت صورت گرفته است، بنابراین اگر به آن‌ها بی‌احترامی کنید، یعنی انتخاب کارفرمایتان را نادیده گرفته‌اید و در واقع به او اهانت کرده‌اید.

جدیدترین مقالات

کارشناس امور ساختارها

کارشناس امور ساختارها درباره شرکت سازمان اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۷۹، از ادغام «سازمان امور اداری و استخدامی کشور» با «سازمان برنامه و

استخدام سیاست‌پژوه

استخدام سیاست‌پژوه در اندیشکده اقتصاد دانش‌بنیان حوزه‌های فعالیت سیاست‌پژوه علمافزایش ارتباط صنعت و دانشگاهنوآوریحوزه‌های مرتبط با چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها و رشد نوآوری در