24 ترفند مدیریتی در برابر کارکنان – اخلاق اداری(3)

به قسمت سوم مقاله‌ی اخلاق اداری رسیدیم. در قسمت‌های پیشین در مورد چیستی و لزوم اجرای اخلاق اداری، نحوه‌ی برخورد کارفرما با ارباب رجوع و راهکار‌های موثر درخصوص تعامل با همکارمان صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم درخصوص رفتار مدیران در برابر کارمندان بپردازیم.

مدیریت کاری است هنرمندانه و آنقدر ظریفانه باید انجام گیرد که رسیدن به هدف سازمان را به‌مراتب راحت‌‌تر کند. درواقع مدیر باید بداند که چه کارهایی مسیر سازمان را هموار  و چه کارهایی سدی در برابر اهداف سازمان است. یکی از مهم‌ترین هنرهای مدیریتی، رویارویی و تعامل در برابر کارمندان است. کارمندان موتورهای پیشرو  و محرک هر سازمان هستند ک با مدیریت و نحوه روابط موثر مدیر می‌توانند نتایج مطلوبی را برای سازمان به ارمغان آوردند. در این مقاله به بایدها و نبایدهای مدیر در برابر کارمندان پرداخته‌ایم:

بایدها

  • به‌کار گیری نیروهای متعهد، متخصص و شایسته در بخش‌های مختلف اداره جهت پیشبرد سریع امور
  • عدالت و انصاف در برخورد با زیردستان
  • واگذاری اختیارات و استقلال در انجام وظایف شغلی و سازمانی
  • افزایش توانمندی‌های کارکنان از طریق انتقال تجربه‌ها و آموزش
  • ایجاد انگیزه، میل و علاقه در کارکنان برای انجام وظایف شغلی و سازمانی
  • تشویق و تنبیه به موقع کارکنان
  • حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت کارکنان در امور
  • حضور مدیر دستگاه در بین همکاران به منظور رسیدگی به امور آن‌ها
  • تقویت حس همکاری، تعاون و مشارکت در بین کارکنان
  • برنامه‌ریزی برای گسترش روحیه ابتکار ، خلاقیت و نوآوری کارکنان
  • تقدیر از نیروهای مبتکر، خلاق، فعال و وظیفه‌شناس دستگاه و حمایت جدی از آنان
  • ترویج روحیه مردم‌داری و نهادینه نمودن اخلاق اسلامی در بین کارکنان
  • کنترل و ارزشیابی دقیق کارکنان و ارائه بازخورد مناسب برای اصلاح و بهبود
  • فراهم نمودن شرایط رشد و تعالی کارکنان در ابعاد مختف
  • حمایت و پشتیبانی جدی از همکاران برای رفع مشکلاتشان

نبایدها

  • تجسس در امور شخصی کارکنان
  • پیش‌داوری و قضاوت یکطرفه نسبت به پرسنل
  • استبداد، تکبر، تحقیر و استهزا، تبعیض، بی احترامی و خشونت در برخورد با زیر دستان
  • انتصاب ناشایسته اقوام، نزدیکان و دوستان فاقدصلاحیت
  • عدم‌نظارت مسئولان بر واحدهای تحت‌نظر خود
  • وعده‌های پوچ و غیرقابل انجام به کارکنان
  • کتمان اطلاعات مورد نیاز شغلی کارکنان
  • نتیجه تلاش و کار زیر دستان را به خود نسبت دادن
  • به کار گیری کارکنان مجموعه تحت‌مدیریت جهت انجام امور شخصی و غیر اداری

جدیدترین مقالات

فرصت شغلی پژوهشگر تاریخ شفاهی

پژوهشگر تاریخ شفاهی اگر فرد دغدغه مند و مشتاق پژوهش هستید و با افراد مختلف به خوبی ارتباط می گیرید، جایگاه زیر برازنده شماست. پژوهشگر تاریخ

کارشناس ارشد بازاریابی

کارشناس ارشد بازاریابی شرح وظایف مهارت‌های مورد نیاز سلام ، اگر فرد پرتلاش و با انگیزه ای هستید و با افراد مختلف به خوبی ارتباط