بوت کمپ – Boot Camp

بوت کمپ چیست؟

آموزش مقدماتی – که غالباً بوت کمپ نامیده می شود – نیروهای جدیدی را برای تمام عناصر خدماتی: جسمی ، روحی و روانی آماده می کند. بوت کمپ (Boot Camp) در ابتدا به معنای کمپ‌های نظامی آموزشی بود که برای استخدام نیروهای جوان برگزار می‌شد. کمپ‌های آموزشی خشن و سرسختی که در پی آن ارتش به دنبال استخدام نیروهای کارآمد و با پتانسیل بالا بود. حال این عبارت در حوزه‌های دیگر ولی با همان مفهوم کلی استفاده می­‌گردد.

بوت کمپ یا کاراموزی؟

در کاراموزی معمولا شرکت‌ها قسمتی از پروژه‌ها و برنامه‌های خود را به شما میدهند و انتظار دارند بخشی از کارشان را انجام دهید. بسیار خب، شاید اینکه بخشی از پروژه حقیقی را انجام میدهید برایتان جذاب باشد؛ اما اگر شما تصمیم به خروج از آن شرکت را بگیرید چه مهارتی کسب کرده اید؟ در بوت کمپ پروژه‌ای تعریف میشود که به هدف آموزش است و باعث میشود مهارت های فنی افراد به بهترین شکل ممکن رشد کند و وقتی از شرکت یا سازمان برگزار کننده خارج شوند آماده انجام کار در بسیاری از شرکت‌ها هستند.

در ایران هم بوت کمپ (Bootcamp) و هم کارآموزی (Internship) را با نام کارآموزی می شناسند.

مزایای بوت کمپ

صرفه‌جویی در زمان: مهارتی که یک دانشجو در مدت دو ماه در بوت کمپ می آموزد در حالت عادی به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. با شرکت در بوت کمپ در زمان صرفه جویی زیادی میشود و میتوان زودتر به بازار کار وارد شد.

هزینه کم: شرکت در بوت کمپ هزینه بسیار کمی برای دانشجو دارد(در بسیاری از موارد رایگان) و حتی بعضی از بوت کمپ ها در انتهای دوره مبلغ پرداختی به عنوان حق الزحمه دارند.

تقویت روحیه تیمی: بوت کمپ به دلیل شرایط برنامه و کارهای گروهی متنوع باعث میشود دانشجویان در زمینه کارهای گروهی پیشرفت کنند و کارتیمی که مهارت مهمی در زندگی روزمره است را بیاموزند.

شبکه سازی: در بوت کمپ به این دلیل که همه افراد با یک هدف وارد مجموعه شده‌اند با یکدیگر همسو‌اند و میتوانند دوست و همکار خوبی برای یکدیگر باشند.

کارکرد بوت کمپ در حوزه IT

در حوزه فناوری اطلاعات (IT) نیز بوت کمپ معمولا برای دوره‌های آموزشی فشرده و سرسختی استفاده می­‌شود که فرد با شرکت در آن‌ها طی فرآیند منظمی چند روزه، دانشی را در زمینه‌ای مشخص به دست می‌­آورد و سپس می‌تواند به صورت حرفه‌ای وارد آن حوزه شود.

البته باید این بخش از مفهوم بوت کمپ را هم در نظر داشت که کارفرمایان با توجه به نتیجه‌ای که دانش پذیران در این نوع رویدادها کسب می‌­کنند از آن‌ها برای همکاری، دعوت به عمل می‌آورند بنابراین فارغ از دانشی که به دست خواهد آمد گذراندن این دوره‌ها سرآغاز ورود به بازار کسب‌وکار خواهد بود.

بوت کمپ‌های کدنویسی نیز در سراسر دنیا به دنبال اهدافی که مطرح شد برگزار می‌گردد.

بوت کمپ برنامه نویسی به دانشجویانی که مهارت زیادی ندارند این امکان را میدهد که بر مهمترین جنبه‌های کد زدن تمرکز کنند و تکنولوژی هایی را یادبگیرند که در صنعت کاربرد دارد و مهارت هایشان را در مسائل عملی اعمال کنند تا برای ورود به بازار کار آماده شوند.

جدیدترین مقالات

کارشناس امور ساختارها

کارشناس امور ساختارها درباره شرکت سازمان اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۷۹، از ادغام «سازمان امور اداری و استخدامی کشور» با «سازمان برنامه و

استخدام سیاست‌پژوه

استخدام سیاست‌پژوه در اندیشکده اقتصاد دانش‌بنیان حوزه‌های فعالیت سیاست‌پژوه علمافزایش ارتباط صنعت و دانشگاهنوآوریحوزه‌های مرتبط با چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها و رشد نوآوری در