کارآموزی علاوه بر دانشجویان و نو فارغ التحصیلان، برای شرکت ها و ادارات هم میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اگر در شرکت ها، مدیریت منابع انسانی به درستی انجام شود و کارآموزان را با مصاحبه های دقیق انتخاب کنند، هم برای آن شرکت و هم برای کارآموز فرصتی ایجاد میشود تا از دانش و تخصص یکدیگر بهره لازم را برده و به اهداف مورد نظر خود برسند.
در این مقاله ۱۰ نکته کلیدی برای شرکت هایی که به دنبال کارآموز هستند ارائه شده تا با رعایت آنها بتوانند برای خود از میان متقاضیان کارآموزی، بهترین نیروی انسانی را انتخاب کنند.
۱-تناسب پایه ای موقعیت کارآموزی:
فضای کار ، با هدفگذاری شغلی آن ها تناسب دارد یا نه؟
قالب زمانی و طول دوره و مکان کارآموزی به چه صورت است؟
۲-پاداش کاری
مطمئنا منظور از پاداش فقط جنبه های مالی نیست و بر روی برخی تجربه های کاری نمی توان ارزش گذاری کرد. ولی متاسفانه واقعیت آن است که همه ی دانشجویان نمی توانند مشغول فعالیت رایگان بشوند؛ مهم نیست چقدر انگیزه داشته باشند یا چه میزان شرکت شما برایشان جالب باشد. پس قبل از اینکه تصمیم بگیرید که حقوقی به کارآموزان ندهید، بررسی کنید آیا بودجه شما می تواند یک حقوق حداقلی در اختیار بگذارد؟
-پیشنهادات ویژه
حتی در صورتی که کارآموزی شما بدون حقوق باشد، پیشنهاداتی مثل صبحانه ، نهار، نوشیدنی رایگان ، یا ساعات کاری کمتر در آخرین روز کاری هفته برای کارآموز ها جذاب خواهد بود.
۴-کار معنا دار ( Meaningful work )
احتمالا بیشتر از تمام چیز های دیگر، یادگیری در حین کار مهم ترین پارامتر برای کارآموز خواهد بود. همچنان که مهارت های اجتماعی لازم را کسب می کند ،تجربه تخصصی خود جهت کار در صنعت را بالا می برد.
۵-میزان مشارکت کارآموز
علاوه بر فعالیت های یادگیری ، دعوت کردن کارآموز در جلسات یا فعالیت ها به جهت مشاهده یا مشارکت جذابیت های خودش را دارد.
این مشارکت از دو جهت برای کارآموز اهمیت دارد: می توانند دایره ی گسترده تری از فعالیت ها و رفتار های مربی خود را ببینند و یاد بگیرند. دوم اینکه کارآموز تمایل بیشتری برای پذیرفتن کار تمام وقت خواهد داشت و یا حداقل تعریف شرکت شما را در میان همکلاسی های خود خواهد کرد.
۶-میزان دسترسی به مربی ( Supervisor accessibility)
هیچ چیز بدتر از این که یک کارآموز احساس فراموش شدگی کند نیست. یعنی در شرکت بگردد و کسی با او کاری نداشته باشد و یا کارهای غیر کاربردی به او بسپارد.
در یک برنامه کارآموزی موفق، همیشه یک منتور در دسترس است.
در کنار مربی ، یک نفر دیگر باید به کارآموز معرفی شود تا در مواقعی که مربی در دسترس نیست ، کارآموز به او مراجعه کند. این فرد حتی اگر نتوانست سوال کارآموز را جواب دهد می تواند یک کار مختصر به او بسپارد، یا حداقل اینکه بگوید مربی چه زمانی بر میگردد!
۷-جهت گیری مشخص دوره کارآموزی:
در یک برنامه کارآموزی موفق مربی ( supervisor ( مسیر و هدف دوره را به صورت قابل فهم در اختیار کارآموز قرار دهد. این نه تنها موجب امیددهی به کارآموز خواهد شد، بلکه در موفقیت او در کارش کارساز خواهد بود. به یاد داشته باشید اگر کارآموز تکلیف های محوله را بتواند به اتمام برساند ، نسبت به کل دوره حس خوبی خواهد داشت.
۸-ارزیابی موثر:
دانشجویان می خواهند موفق شوند. اما تنها روشی که آن ها می توانند بفهمند که از کار عقب هستند یا جلو افتاده اند از طریق بازخورد ها خواهد بود. یک برنامه کارآموزی درجه یک باید نظام ارزیابی ساختارمند،منظم و هم باید حاوی پیشنهاد و هم حاوی انتقاد باشد.
انتقاد در پیشرفت کار ها موثر خواهد بود.
۹-محیط جذاب:
همانند کارکنان، کارآموز ها هم دنبال جایی راحت برای کار هستند. هم از جنبه های فیزیکی و هم از جنبه های شخصیتی.
از لحاظ فیزیکی ، محل کار کارآموزی باید به گونه ای باشد که فکر نکند وارد محدوده سایر کارکنان شده است.
کارآموزان میز و صندلی خودشان را لازم دارند. همچنین استخدام کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که کارآموز دسترسی آسان به امکانات لازم مثل رایانه ، چاپگر، تلفن ، فکس و غیره داشته باشد.
از لحاظ شخصیتی ، محیط دوستانه و کمک کننده ، در نظر کارآموز در مورد شرکت موثر خواهد بود.مهمتر از همه باید با کارآموز ها مثل بقیه کارکنان با آن ها رفتار شود.
۱۰-تناسب قول و عمل
با شروع پست کردن یک موقعیت کاری ، بسیار مهم است که استخدام کننده نسبت به انتظارات آموزشی دوره صداقت به خرج دهد. پنهان کردن موضوعاتی نسبت کارهای معنادار به نسبت کار های دم دستی،ساعات کاری مورد انتظار ، مهارت هایی با کارآموزی مرتبط هستند ، باعث بدنامی شرکت شما خواهد بود.همچنین تظاهر کردن به برنامه ای که واقعی نیست ، موجب میشود کارآموز موقعیت متناسب با خود را پیدا نکند.