این مقاله به بخش دوم از رفتار سازمانی میپردازد. در مقاله محبوبیت شغلی مفصل در مورد رفتار و عملکردی که منجر به محبوبیت و شکلدهی شخصیت شما میشود، موارد کلیدی و مهمی مطرح شد. در مقاله پیشرو که مکمل و ادامهی مقاله قبلی است، درواقع به مرحلهی بعد از محبوبیت شغلی پرداختیم. پیشرفت شغلی که همهی کارکنان برای رسیدن به آن با چالشهای زیادی روبهرو هستند. در این مقاله با ما همراه باشین.
1. برای خود اهداف کاری کوتاه مدتی را تعیین کنید
اگر میخواهید کارمند خوبی باشید، باید وظایف خود را به خوبی انجام دهید و در کارتان رشد کنید. اهداف شخصی کوتاه مدتی را در کارتان تعیین کنید. چند روز پس از شروع کار، هدف خود را مشخص کنید تا ببینید چه چیزهایی را در کار نیاز دارید و میخواهید به چه جایگاهی برسید.
هفتههای اول کار، بیشتر روی کیفیت کارتان تمرکز کنید و سپس بازدهی کار خود را بالا ببرید. برای مثال، در دفتر کار، ابتدا سعی کنید تسکهای درخواستی رو به تمیزترین شکل و بدون ایراد تحویل دهید و در ادامه روی سرعت عمل خود کار کنید.
۲. مشتاق و واقعبین باشید
یک کارمند خوب در برابر کارها و وظایف خواسته شده، داوطلب میشود و مشتاقانه از آنها استقبال میکند. اگر میخواهید به عنوان کارمندی قابل اعتماد شناخته شوید، در برابر آنچه باید انجام شود اشتیاق نشان دهید.
محدودیتهای خود را بشناسید. این موضوع بهویژه در مدیریت زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. مثلا اگر تا پایان امروز میتوانید فقط ۱۰ مسئولیت را بپذیرید، حتی برای یک مورد بیشتر هم داوطلب نشوید.
گاهی اوقات لازم است کمی بیشتر محتاط باشید. اگر یکی از همکارانتان از شما بخواهد کاری را انجام دهید که از آن مطمئن نیستید، آن کار را انجام ندهید. با نزاکت رفتار کنید و در صورت نیاز از کارفرمایتان در این موارد کمک بخواهید.
۳. سرتان را پایین بیندازید و به کار خود برسید
کارمندان خوب سرشان را پایین میاندازند و به کار خودشان میرسند. در محل کار، تواناییهای خود را نشان دهید و بر کاری که باید انجام دهید تمرکز کنید. وقت خود را برای کار دیگران صرف نکنید و اجازه بدهید خودشان کارشان را انجام دهند. به یاد داشته باشید که این موضوع با کمک کردن به دیگران (که از رفتارهای خوب یک کارمند است) تفاوت دارد.
سعی کنید از شایعهسازی و سخنچینی در محل کار دوری کنید. از پیوستن به گروههایی که در محل کار تشکیل میشوند و کارشان این است که شما را از مسئولیتهایی که دارید منحرف کنند، خودداری کنید. فقط بر کار خود تمرکز کنید و به دیگران کاری نداشته باشید. که این موضوع هم با ارتباط دوستانه و صمیمی با همکاران که رفتار خوب کارمندی است تفاوت دارد.
۴. فعال باشید
گاهی اوقات باید برخی کارها را صرفا به این دلیل انجام دهید که محل کار بهتر و دلپذیرتری داشته باشید، نه به این دلیل که اگر این کار را انجام دهید کارمند شایستهتری خواهید بود. به عنوان مثال، اگر دیدید روی زمین زبالهای ریخته شده است و برداشتن آن وظیفهی شما نیست، نباید از روی آن رد شوید. میتوانید خودتان آن را بردارید و در سطل زباله بیندازید.
۵. ایدههای خلاقانهای را ارائه دهید
هنگامی که کارهایتان را به طور کامل انجام دادید و هنوز فرصتی در اختیار داشتید، میتوانید برخی کارهای اضافی را انجام دهید تا به پیشبرد اهداف سازمان یا هر جای دیگری که در آن کار میکنید کمک کرده باشید. برای این کار میتوانید ایدههایی را نیز مطرح کنید. کارکنان خوب کسانی هستند که ایدههای خلاقانهای برای بهبود کار و یا بهتر شدن محیط کار ارائه میدهند.
سعی کنید هر از گاهی ایدههایی را که به ذهنتان میرسد و قابل اجرا هستند، ظرف ۵ دقیقه به طور خصوصی با کارفرما در میان بگذارید. بهتر است این ایدهها را در جمع یا جلسههای عمومی مطرح نکنید.